G

Grote Hoogte Wandel Technieken

Het bedwingen van hoge bergtoppen is iets waar veel beginnende hikers van dromen, en ervaren hikers zullen vaak hun grenzen proberen te verleggen als het aankomt op de hoogtes van de toppen die ze beklimmen. Zoals al is uitgelegd in onze artikelen over het voorbereiden voor grotere hoogtes en acute hoogteziekte, brengt wandelen op grotere hoogtes extra uitdagingen met zich mee, die te maken hebben met de ijle lucht en de veranderingen in luchtdruk.

In dit gedeelte zullen we ons vooral concentreren op de verschillende technieken die je kunt toepassen als je op grotere hoogtes gaat wandelen. Deze technieken spelen een belangrijke rol in het voorkomen van de hoogteziekte.

 

Hier zijn enkele richtlijnen voor High Altitude Hiking:

Over het algemeen is overbelasting de belangrijkste oorzaak van problemen op grotere hoogtes, en tevens een oorzaak van acute hoogteziekte. Tevens droog je sneller uit, wat ook weer tot problemen leidt. Je doel is om een gelijkmatige vooruitgang te boeken zonder jezelf al te veel in te spannen.

Zoals uitgelegd in ons artikel over hiking ritme & wandel tempo, is een goed en een gelijkmatig wandel ritme een goede manier om jezelf niet te overbelasten. Dit is vooral van toepassing op grotere hoogtes. Probeer je ritme steeds aan te houden, en vermijd pieken qua inspanning.

Zoals uitgelegd in ons artikel over loop snelheid, is een grotere snelheid een minder efficiënte manier van energie gebruiken. Ook dit is vooral het geval op grotere hoogtes. Loop langzaam en rustig. Neem kleinere passen en probeer de energie die je verbruikt te verminderen. Blijf gelijkmatig lopen, en pas zowel je loopsnelheid als je ritme aan als je merkt dat je buiten adem raakt, of als je hartslag sneller gaat.

 

Pas ook je ademhaling aan, haal langzamer en dieper adem. Door dieper adem te halen compenseer je de ijlere lucht. Probeer je ademhaling en je loopritme op elkaar af te stemmen. Als je buiten adem raakt, haal dan sneller adem maar blijf diep ademhalen. Hou tevens je hartslag in de gaten; hij moet niet tekeer gaan. Pas je tempo aan als dit wel het geval is.

 

Zoals hierboven vermeld stelt hiking op grote hoogtes je bloot aan verschillende hoogte-gerelateerde gezondheidsrisico’s en ziektes. Geef prioriteit aan veiligheid en zorg er voor dat je de risico’s weet voor dat je gaat.

CategoriesOutdoor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *